Please select your language

Stillovi iz videa Milice Rakić „Crvena, da te nema, trebalo bi te izmisliti“ (2021.). Fotografije ljubaznošću autorice.
Arts

Revolucionarna umjetnica prikazuje svoj film na izložbi u Zagrebu

Tena Razumović Žmara

21 lipnja, 2024

Milica Rakić je umjetnica koja stvara kroz i u više medija. Ona koristi performans, video, grafiku (i još koješta) kako bi na nov i neobičan način ispričala važne i velike priče. Sve one koje obrađuju važne teme društvenih i političkih uloga, pozicije žene u društvu, feminizma, borbe za istinu i pravdu, i to na način da njezin rad unosi novi duh u ove velike, a često prožvakane teme; teme koje su na žalost često obrađene umornim i ispraznim floskulama.

Milica Rakić je revolucionarna umjetnica jer ne odustaje od postavljanja pitanja, koja propitkuje poziciju i odnos žene tada, prije sedamdeset godina, i sada, koja u muzeje donosi umjetnost na koju institucije ponekad nisu spremne, koja se igra sa svojim alter-egom naziva Crvena, a koji sada možete vidjeti u njezinom radu Crvena, da te nema, trebalo bi te izmisliti; filmu koji možete pogledati na izložbi u zagrebačkom Muzeju suvremene umjetnosti.

Kako sjajno i revolucionarno Milica Rakić pristupa problemu i temi vidimo u intrigantnoj režiji. Njezin alter-ego Crvena izražava svoj buntovni stav boraveći u vili iz 1930-ih godina, koju čini i gradi postav izložbe sačinjen od umjetnina iz muzejskih zbirki. Radi se o svojevrsnom radu u kojemu gledamo muzej u muzeju u funkciji karakteriziranja revolucionarke Crvene, a isto tako i prikazu uloge umjetnosti u zbivanjima prije sedamdeset godina. Koju je ulogu umjetnost tada imala, koju ulogu je tada žena imala, i naravno, gdje su obje danas? To su pitanja koja Milica postavlja. Pardon, Crvena. Crvena postavlja ta pitanja. Milica ju je tek izrežirala. Ovaj genijalni potez s alter-egom, korištenjem radova iz zbirki muzeja i smještanje priče u odnose prostora 30-ih i 50-ih godina prošlog stoljeća, a sve promatrajući iz današnje perspektive čini blagi time warp i izlazak iz fizičkog okvira filmskog kadra.

Kako Miličin rad, Crvenu i ulogu radova iz muzejskih zbirki vide i objašnjavaju kustosice izložbe, Leila Topić i Dina Pokrajac, objasnila je Leila Topić: Svjesna potrebe javnog djelovanja, Crvena se intenzivno družila s umjetnicima te podupirala izgradnju jugoslavenskog kulturnog identiteta u kojem se strastveno vjerovalo u socijalistički projekt imajući na umu formalnu složenost takvog ideološkog i etičkog izbora. (…) Zbirka Crvene nastaje prihvaćanjem inovatorskih iskustava suvremene europske umjetnosti i zadržava obilježja međunarodnog mainstreama, pokazujući da nije robovala proskribiranim temama, da je pratila dekonstrukciju soc-realizma i ponovnu uspostavu modernističkih ideja.

Crvena, iako alter-ego, je s radovima Vojina Bakića, Jagode Buić, Sonie Delaunay, Marijana Jevšovara, Ede Murtića, Ksenije Kantoci ili Josipa Vanište, stvorila jedinstvenu umjetničku zbirku koja predstavlja jedno specifično iskustvo vremena. Radovi navedenih umjetnika također su izloženi uz radove Milice Rakić i sada se mogu promatrati u posve drugačijem kontekstu od onog njihovog originalnog, uobičajenog na koji smo navikli gledajući ih na izložbama.

Film se prikazuje u sklopu projekta Kinematografije otpora koji Muzej suvremene umjetnosti Zagreb razvija u suradnji sa Subversive Festivalom te koji predstavlja međunarodne filmske autorice i autore čiji opus nastaje na sjecištima strategija i praksi suvremene umjetnosti i filma. Ti i takvi radovi spajaju izražajne mogućnosti umjetničkog filma, filmskog eseja i eksperimenta.

Otpor iz naziva projekta očituje se kao nalaženje novih modela i načini nasuprot uobičajenim modelima promišljanja medija filma, proširene fotografije te filmske i multimedijske umjetnosti. Do sada su bili prikazani opusi i video-instalacije umjetnica Maud Alpi, Sabine Mikelić,  Nicole Hewitt, Jasmine Cibic, Nike Autor i sada im se pridružuje Milica Rakić svojim sjajnim filmom koji možete pogledati do 23. lipnja u MSU-u u Zagrebu.

VOGUE RECOMMENDS